توزیع مناسب بار در وسایل نقلیه سنگین
قرار دادن بار در موقعیت مناسب
توزیع مناسب بار در وسایل نقلیه سنگین
برای ثبات و پایداری بیشتر، بار باید از همه طرف نزدیک به خط مرکزی وسیله نقلیه قرار گیرد. وسایل سنگین تر باید در قسمت پایینی و کف وسیله نقلیه قرار گیرند. قرار دادن بارهای سنگین در یک طرف ممکن است منجر به خم شدن و فشار آوردن بر روی فریم شاسی یا قرار گرفتن اضافه بار بر روی محورها، بلبرینگ چرخ و لاستیک ها شود.
این امر ممکن است منجر به وقوع موارد زیر گردد:
□ ترمزها بر روی چرخ هایی که بار کمتری دارند، قفل شوند.
□ باعث حوردگی و سایش برخی قسمت های لاستیک می شود.
□ باعث لغزش وسیله نقلیه در سطوح مرطوب شود.
در یک وسیله نقلیه زمانیکه بار سنگینی مقابل هدبرد (تاج کامیون) قرار گیرد، مشکلاتی رخ می دهد. که این امر می تواند منجر به موارد زیر شود:
□ فریم شاسی خم شود،(ممکن است به صورت دائمی باشد).
□ تحمیل اضافه بار بر روی چرخ های جلویی.
□ ساییدگی نامنظم چرخ یا حتی ترکیدن آن.
با قرار دادن بارهای سنگین کوچک درست مقابل محور عقبی می توانید از این مشکلات اجتناب کنید.
اگر نیاز است باری را دورتر از تاج کامیون قرار دهید تا وزن بار را به صورت متناسب توزیع کنید، بار باید کاملا ثابت شود تا به سمت جلو حرکت نکند. اگر بار به خوبی ثابت نشود، حتی سنگین ترین بارها نیز در زمان ترمز ناگهانی به سمت جلو حرکت خواهند کرد.
حفظ امنیت بار
رانندگی و عبور از سرعت گیرها در جاده، اطراف پیچ جاده و مکان های زاویه دار، سرعت گرفتن ناگهانی و ترمز کردن می تواند باعث شود که بار شما جابجا شود. درصورتیکه بار به صورت ایمن مهار نشده باشد، اعمال نیروی ناگهانی می تواند منجر به جابجایی بار شود، که همین جابجایی بار می تواند کنترل خودرو را از دست شما خارج سازد.
وزن بار هم باید به صورت متناسب توزیع گردد که این امر نیز بر کنترل صحیح اتومبیل تاثیر بسزایی دارد.
حفاظت بار
سیستم حفاظت بار در وسیله نقلیه باید قادر به حفاظت درصدی از وزن بار نسبت به عدم جابجایی آن باشد:
20 درصد به سمت بالا
80 درصد به سمت جلو
50 درصد به سمت عقب
50 درصد به سمت کناره ها
20 درصد به سمت بالا، 80 درصد به سمت جلو
50 درصد به سمت عقب و کناره ها
بار باید به صورت ایمن مهار شود تا از وقایع زیر پیشگیری نماید:
- معلق شدن هر بخشی از بار یا بیرون زدگی آن از وسیله نقلیه بطوریکه بتواند به دیگران آسیب برساند یا خسارت مالی ایجاد نماید یا برای دیگر رانندگان در جاده مشکل ایجاد نماید.
- بیرون زدگی یا سقوط بار از وسیله نقلیه.
راندن وسیله نقلیه بدون تامین امنیت بار، برخلاف قانون است. شما می توانید با استفاده از روش های زیر، بار خود را مهار نمایید:
- با تسمه یا طناب محکمی به شاسی و اسکله خودرو متصل شود که شامل:
بستن بار به صورت متقاطع و ضربدری،
بستن به تیرک ها و پایه ها،
بستن به نرده های رابط و موارد مشابه.
- طبقه بندی های مسدود کننده مانند:
باربندها
هدبردها
تیغه/ دیواره
تیرچه
تیرهای عرضی
میله های نگهداری
تخته یا پوشال
- استفاده از کامیونی که دیواره های ثابت و درب داشته باشد، تانکر و کانتینر حمل بار داشته باشد.
- پوشاندن بارهای سست مانند شن و ماسه با پارچه های برزنتی.
مسدودسازی
مهمترین بخش مسدودسازی بار از سمت تاج کامیون و دیواره های کناری می باشد. بهترین روش این است که بارها را در مقابل تاج کامیون قرار دهیم تا از حرکت ناگهانی بار به سمت جلو (مانند دژکوب) جلوگیری شود. اگر مهارکننده ها در توقف ناگهانی جدا شوند ممکن است بار به هدبرد برخورد نماید و باعث شکستن آن شود. این امر باعث می شود کابین راننده آسیب ببیند و خود راننده به شدت مجروح شود.
تاج کامیون و دیگر مهار کننده ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند تا مانع از جابجایی بار شوند.
بار به صورت ایمن مهار نشده است و می تواند جابجا شود.
بار به صورت کاملا صحیح در مقابل هدبرد مسدود شده است.
اگر بارهای از جمله سیم پیچ، ورق فولادی، لوله های فولادی، ورق سازه و الوار حمل می نمایید باید وسیله نقلیه شما به جای هدبرد معمولی، دیواره کامل داشته باشد.
زمانیکه میله های فلزی حمل می نمایید، باید مطمئن شوید که همه میله ها کاملا ثابت، ایمن و ثابت شده باشند و نتوانند از لابلای نرده ها عبور کنند. یک میله که حرکت نماید می تواند از دیواره های کناری عبور نماید.
تیرچه ها
از تیرچه ها یا میله های مهار همراه با تسمه می توان استفاده نمود تا از حرکت بارهای طویل و سخت مانند لوله ها و تنه درختان به اطراف جلوگیری نمود.
از تیرچه ها یا میله های مهار باید استفاده نمود تا از حرکت به طرفین جلوگیری شود.
بارهای تاج دار (تپه مانند)
بارهای طویل و سخت مانند لوله ها و تنه درختان باید به صورت مرتب و مانند تاج روی هم قرار گیرند و موقع بستن تسمه هیچ شکاف یا فاصله ای میان بارها نباشد. شکاف یا فاصله میان بارها ممکن است باعث شود بارها حرکت کنند و تسمه شل شود.
برای مهار جابجایی بارهایی مانند لوله، باید لوله ها روی یکدیگر انباشته شوند و شکافی میان آنها نباشد.
شکاف میان بار می تواند به صورت بالقوه خطر جابجایی بار را به همراه داشته باشد.
بار تاج دار تقسیم بندی شده
گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که بار به دو یا چند بخش تقسیم شود تا به نتیجه مطلوب دست یافت. این امر می تواند از طریق اتصال تسمه به قسمت میانی کف وسیله نقلیه حاصل گردد.
باری که تقسیم بندی شده تا احتمال حرکت بار کاهش یابد.
باری با شکاف عمیق که بطور بالقوه خطر جابجایی را به همراه دارد.
پوشال
از پوشال برای بسته بندی و قرار دادن زیر بار یا مابین قطعات بار استفاده می شود. این مواد موجب می شود بارگیری و تخلیه بار توسط لیفتراک و بالابرها به نحو احسن اجرا شود. پوشال ها معمولا از چوب های بسیار سخت یا نرم به شکل مربع یا مستطیل تشکیل می شوند و باید استحکام کافی برای نگهداری و تحمل وزن باری که داخل آن قرار می گیرد را داشته باشد.
برای باری که ردیف و لایه های زیادی داشته باشد، پوشال های بالایی باید درست در راستای پوشال زیرین قرار گیرد. تسمه های باربند باید در این مکان ها و هم راستای بار قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود درصورتیکه شاسی وسیله نقلیه خم شود، طناب ها شل یا سابیده نمی شوند.
بارهای طویل سفت مانند لوله های فولادی قطر بزرگ باید در دو نقطه محافظت شوند تا به خودرو اجازه انعطاف پذیری و چرخش را بدهد. برای بارهای انعطاف پذیرتر مانند لوله های پلاستیکی، پوشال ها و تسمه های بیشتری مورد نیاز خواهد بود.
پوشال ها باید به صورت عمودی تراز شوند تا حرکت بار در دست اندازها به حداقل برسد.
زمانیکه وسیله نقلیه در حال حرکت است، پوشال هایی که به صورت نامنظم چیده شده اند باعث شل شدن یا سابیده شدن تسمه می شود.
گیت گذاری/ نرده کشی
بار را می توان با قرار دادن گیت های کناری، درب عقب و دیگر بلوک ها حفاظت نمود. گیت های کناری باید آنقدر استحکام داشته باشند که با نیرویی که از طریق وزن بار بر آن اعمال می شود، جابجا نشوند. بلوک های دیگر باید به صورت ایمن با بست محکم شوند. درب پشتی وسیله نقلیه باید بسته و قفل شود، مگر اینکه بار خیلی طویل باشد. هرگز بخشی از بار را به صورت جداگانه و نزدیک به درب عقبی قرار ندهید.
زمانیکه لوله های کوچک یا تنه درخت حمل می شود، باید از گیت یا دیگر ابزار مهار بار استفاده نمود تا از جابجایی بار به سمت کناره ها جلوگیری شود.
باری که توسط گیت ها و نرده ها مهار شده و از جابجایی به سمت کناره ها جلوگیری شده است.
از حرکت بار به سمت کناره ها پیشگیری های لازم صورت نگرفته است.
کانتینرها
قطعات زاویه دار مخصوصی دارند که به خوبی روی وسیله نقلیه داخل قفل چرخشی چفت می شده و سر جای خود قفل می شوند. برخی اوقات چهارچوب هایی به همراه قفل چرخشی می توانند به وسیله نقلیه متصل شوند. این چهارچوب ها باید به صورت کاملا ایمن به شاسی پیچ شوند.
در صورت عدم استفاده از قفل چرخشی کانتینر به خوبی محافظت نمی شود. این امر شامل پر یا خالی بودن کانتینر هم می شود. وسیله نقلیه فاقد قفل چرخشی نباید برای حمل کانتینر مورد استفاده قرار گیرد. کانتینرهای خالی می توانند برای حمل و انتقال به وسیله نقلیه زنجیر شوند.
قفل چرخشی برای حفاظت از کانتینر مورد استفاده قرار می گیرد.
کانتینر خالی که به روش صحیح با زنجیر بسته شده است.
تسمه ها
ابزار بسته بندی و چفت کردن بار مانند زنجیرها، کابل ها، گیره ها و بندهای اتصال بار باید همگی وضعیت مناسبی داشته باشند. زنجیری که یکی از قلاب هایش کنده شده باشد، یا در یک حلقه دچار پوسیدگی شده باشد یا بین زنجیرها فاصله افتاده باشد، قابل استفاده نمی باشد. از استحکام تسمه ها اطمینان حاصل نمایید. از نوع تسمه بکارگرفته شده نسبت به کارایی و استحکام آن برای هر بار اطمینان حاصل نمایید.توزیع مناسب بار در وسایل نقلیه سنگین
باید از تسمه ها در برابر لبه های تیز بار محافظت شود. اگر بیش از یک تسمه استفاده می کنید، به صورت جداگانه آنها را ایمن سازید بنابراین اگر یکی از تسمه ها آسیب ببیند، تسمه های دیگر بار را نگاه خواهند داشت.
هرچه زاویه تسمه نسبت به بار بیشتر باشد، کشش و فشار بر روی تسمه نیز بیشتر خواهد شد. زاویه کمتر از 30 درجه نیز توصیه نمی شود.
بسته بندی از روی بار
اینگونه بسته بندی می تواند برای جلوگیری از غلط زدن بارهایی همچون لوله های با قطر بزرگ و میله ها استفاده شود. هنگام انجام اینگونه بسته بندی، تسمه باید کاملا دور بار پیچیده شود و از روی بار به گیره های وسیله نقلیه متصل شود تا اتصال کامل صورت پذیرد. تسمه هایی که از زیر بار به صورت دایره ای شکل عبور می نمایند نمی توانند مانع غلط خوردن بار شوند.توزیع مناسب بار در وسایل نقلیه سنگین
بار می تواند به صورت خطرناکی غلط بخورد. تسمه باید دور بار پیچیده شود و از روی بار به گیره های وسیله نقلیه متصل شود تا از غلط زدن بار جلوگیری نماید.
حمل لوله های بزرگ
زمانیکه اینگونه بارها به صورت عرضی بر روی وسیله نقلیه قرار می گیرند، تمام لوله هایی که در ردیف بالایی قرار دارند باید به صورت جداگانه با طناب یا تسمه متصل و ایمن شوند بنابراین همه لوله ها به طور قطع محکم می شوند و از جابجایی به اطراف جلوگیری می شود.
باید همه لوله ها سر جای خود محکم شوند تا از جابجایی بار به اطراف جلوگیری شود.
نقاط لنگرگاه بار
وسیله نقلیه باید نقاط لنگرگاه بار داشته باشد که کاملا متصل به وسیله نقلیه باشد بنابراین فریم اصلی شاسی، نیروی بار را می گیرد.
به جز باهای سبک، نباید از نقاط غیرلنگرگاه برای اتصال بار است فریم شاسی باید به عنوان نقطه لنگرگاه مورد استفاده قرار گیرد.
سایش/ اصطکاک
اصطکاک را نمی توان عامل تثبیت بار دانست ولی می تواند کمک کننده باشد. برای استفاده بهینه از اصطکاک باید پایه بار و سطح وسیله نقلیه کاملا تمیز، خشک و عاری از چربی باشد. سطح لغزنده همیشه خطرناک و مشکل آفرین است.
پارچه و برزنت
به جز بارهای حجیم سبک، پارچه و برزنت نیروی کافی برای نگهداری بارهای دیگر را ندارند، فقط می توانند بار را در برابر شرایط جوی حفظ نمایند. شن، ماسه و مواردی از این دست باید همیشه پوشیانده شوند.
پارچه و برزنت می توانند مورد استفاده قرار گیرند تا بار را در برابر شرایط جوی حفظ نمایند.
عدم توزیع متناسب بار می تواند منجر به مسائل زیر شود:
□ عدم هدایت صحیح فرمان
□ عدم کشش کافی تحت فشار
□ قفل شدن چرخ در هنگام ترمز که منجر به تاب خوردن تریلر می شود.
□ واژگونی وسیله نقلیه در هنگام دور زدن یا تغییر مسیر
وزن بار باید به طور مساوی توزیع شود.
نیاز است که وزن بار به صورت مساوی توزیع شود.
بسیار مهم است که حداکثر وزن مجاز به صورت مساوی
توزیع مناسب بار در وسایل نقلیه سنگین
توزیع گردد چراکه در این صورت:
□ حداکثر بارهای مجاز بر روی هر محور از حد مجاز فراتر نمی رود.
□ کنترل رانندگی از طریق چرخ ها بهتر صورت می پذیرد.
□ فریم شاسی اتومبیل با پیچ خوردن یا خم شدن آسیب نخواهد دید.